Sprzedajesz za granicą? Uważaj na różnice kulturowe! - Export Magazyn - Wszystko o eksporcie - www.exportmagazyn.pl

Sprzedajesz za granicą? Uważaj na różnice kulturowe!

Autor: Redakcja 18.11.2017
źródło: pexels.com
Świat skurczył się już dawno, a polscy eksporterzy prowadzą interesy nawet w najodleglejszych zakątkach naszego globu. Realizując kontrakty w takich miejscach, warto jednak uważać na różnice kulturowe, których nieznajomość może zniweczyć wszelkie wysiłki biznesowe.

Prowadzenie biznesu często opiera się na skutecznej komunikacji, a realizowanie kontraktów zagranicznych wiąże się z komunikacją międzykulturową. To oznacza, że trzeba zapoznać się ze stylem i kulturą panującą w danym kraju, aby odnieść tam sukces. Najpierw sprzedajemy przecież siebie, dopiero potem nasz produkt. Bez porozumienia międzykulturowego nic z tego nie wyjdzie.

Różnice kulturowe w zachowaniu niewerbalnym

Różnice kulturowe często dają znać o sobie nie tyle w komunikacji słownej i warstwie werbalnej, ile w zachowaniach niewerbalnych. Tę odmienność czasami trudno zauważyć od razu, ale w dłuższej perspektywie może stać się barierą w osiągnięciu biznesowego porozumienia. Różnice kulturowe w zachowaniu niewerbalnym najczęściej dotyczą kilku aspektów. Najłatwiej zauważyć kwestie związane z bezpośredniością i ekspresyjnością. W niektórych krajach pożądany jest dystans w czasie spotkań biznesowych (np. Japonia, kraje skandynawskie), w innych – dominuje ekspresyjność i zażyłość (np. kraje południa Europy). Podobne różnice można zauważyć w kwestii indywidualności. Preferują ją raczej kultury zachodnie, natomiast na wschodzie i w Azji często ważny jest kolektywizm, tam przeważnie skraca się dystans w czasie rozmowy. Różnice kulturowe mogą objawiać się również w kwestii kontekstu. W czasie rozmowy może okazać się, że kontrahent przekazuje informacje, które są osadzone w kontekście dobrze znanym w jego kraju, ale są niezrozumiałe dla Polaka.

To oczywiście tylko kilka przykładów różnic kulturowych, jakie eksporter powinien brać pod uwagę w czasie rozmów handlowych. Jest ich o wiele więcej. Ważny, aby je poznać, zanim wyruszy się na negocjacje.

Udostępnij:
Tweet LinkedIn
Nie przegap ważnych Wiadomości!

Zapisz się na nasz newsletter:

Warto być na bieżąco!
Reklama
Reklama




Reklama