PAIH, czyli polska dyplomacja gospodarcza w natarciu - Export Magazyn - Wszystko o eksporcie - www.exportmagazyn.pl

PAIH, czyli polska dyplomacja gospodarcza w natarciu

Autor: Redakcja 03.11.2017
źródło: skadyfernix/freepik.com
Od wielu lat polska dyplomacja gospodarcza stawała się coraz mniej skuteczna i coraz mniej wydolna na międzynarodowej arenie. Dokonywane zmiany instytucjonalne nie przynosiły oczekiwanych rezultatów. W końcu zdecydowano się powołać Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH), a jej szefowie zapowiadają dyplomatyczne natarcie i skuteczne wspieranie polskiego eksportu.

Polska dyplomacja gospodarcza przechodziła po 1990 roku różne zawirowania. Wiele struktur proeksportowych trzeba było tworzyć od podstaw. W 1991 roku powstała Polska Agencja Informacyjna, której zadaniem była promocja Polski za granicą (głównie działalność informacyjna, wydawnicza i prasowa), a rok później utworzono Państwową Agencję Inwestycji Zagranicznych S.A. (PAIZ), która miała pozyskiwać inwestorów spoza Polski. Z połączenia tych dwóch instytucji powstała w 2003 roku Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. (PAIiIZ). Niestety, nie do końca się sprawdziła, więc właśnie niedawno na jej bazie powstała Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), zastępując także Wydziały Promocji, Handlu i Inwestycji (WPHI).

Czy PAIH się sprawdzi?

PAIH to nowa nadzieja polskich eksporterów. Ta instytucja powstała w 2016 roku, przejmując zadania promocji polskiej gospodarki i przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej od wielu różnych agencji rządowych i ponad 50 komórek państwach. Od razu postawiono na rozmach. Budżet PAIH w 2017 roku to 100 mln zł, a w 2018 roku ma to być już 200 mln zł. Nowa instytucja ma posiadać docelowo 69 biur na całym świecie do 2019 roku. Postawiono tutaj przede wszystkim na dużą skuteczność lokalnych szefów tych biur, których będą wspierały zespoły doradcze. PAIH nie chce tworzyć standardu działania w perspektywie globalnej, ale będzie budowało strategię wspierania polskich eksporterów w zależności od specyfiki wybranego rynku docelowego.

Czas pokaże, czy rzeczywiście polscy eksporterzy znajdą realne wsparcie w PAIH. Na razie plany rozwoju tej instytucji robią wrażenie. Oby tak samo było ze skutecznością jej działania.

Udostępnij:
Tweet LinkedIn
Nie przegap ważnych Wiadomości!

Zapisz się na nasz newsletter:

Warto być na bieżąco!
Reklama
Reklama




Reklama