Kompetencje 'miękkie'. Czy macie swoje typy? (IV) - Export Magazyn - Wszystko o eksporcie - www.exportmagazyn.pl

Kompetencje 'miękkie'. Czy macie swoje typy? (IV)

Autor: Marta Marzec 11.12.2017
źródło: pexels.com
W dzisiejszej odsłonie przyjrzymy się umiejętności zarządzania swoją pracą, swoim czasem oraz zagadnieniem, czemu jest to takie istotne w naszym zawodowym funkcjonowaniu.

Zaczynając od początku czym jest zarządzanie swoim czasem? Otóż, jest niczym innym niż zarządzaniem sobą w czasie. Od tego, w jaki sposób swój czas będziemy potrafili podzielić umiejętnie, sprawnie i efektywnie zależą efekty naszych działań, w tym także naszej pracy. Mówi się, że jeśli ktoś potrafi sprawnie układać swój czas w życiu prywatnym, wówczas w życiu zawodowym błyszczy w tej dziedzinie. Stąd też często przekonanie, że zdecydowanie lepsze w tym aspekcie są kobiety i to w dodatku kobiety posiadające doświadczenie w pełnej logistyce rodzinnej. Z racji faktu, że żyjemy w czasach równouprawnienia zdarzyło mi się w życiu pracować z kilkoma mężczyznami, którzy tą umiejętność mieli rozwiniętą na mistrzowskim poziomie, zatem i to jest możliwe!

Podejmując się tematu zarządzania czasem należy zacząć od definicji, ile tego czasu mamy do zagospodarowania oraz jakie zadania przychodzi nam realizować. Zadania zasadniczo ważne i pilne powinniśmy realizować z najwyższym priorytetem. W kolejce dalej ustawiamy zazwyczaj zadania pilne nad ważnymi, jeśli te drugie mają odroczony moment oczekiwania ich realizacji. Przy tym istotne, aby sprawdzić w którym punkcie dnia dopada nas tzw. spadek energetyczny i wówczas najlepiej nam przychodzi realizacja zadań prostych, często automatycznych, wyuczonych, powtarzalnych. Warto na to zwrócić uwagę w całym planie swojego dnia, żeby nie silić się na wyżyny intelektu w momencie, gdy nasz mózg potrzebuje chwili wytchnienia. Z doświadczenia przyznam, że warto dobrze zapoznać się ze specyfiką działania własnego organizmu, aby wiedzieć, jak nad nim najbardziej efektywnie (ale także zgodnie z nim) zapanować, nie zmuszając się przy tym do realizacji niektórych zadań w niewłaściwym momencie czasu. Łatwo i szybko można się przekonać, że nasz organizm jest w stanie odpłacić się nam pracą w zdwojonym tempie i natężeniu po chwili wytchnienia umysłowego w ciągu dnia.

Zarządzanie sobą w czasie, jeśli jest realizowane z powodzeniem, przynosi mnóstwo profitów, stąd coraz więcej pracodawców stawia na tą umiejętność weryfikując ją w trakcie interview. Efektywne zarządzanie swoim czasem oznacza efektywnego pracownika! Nie tylko wywiad kompetencyjny czy behawioralny jest w tym przypadku pomocny, często pracodawcy sięgają po zadania typu 'in basket'. Takie praktyczne zadanie oparte jest na zebraniu w tzw. koszyku (stąd jego nazwa) różnego rodzaju zadań do realizacji w określonym czasie. Co ważne zadania są ze sobą powiązane, jedne wynikają z drugich, a niektóre zostają rozwiązane same, jeśli tylko uda nam się przebrnąć przez całość spraw i mailu zebranych w rzeczonym koszyku. Im wyższy poziom stanowiska, tym zadania 'in basket' są bardziej złożone, skomplikowane i bywa ich także więcej przy tym samym czasie na ich realizację. Jak się do nich przygotować? Jak zwykle praktyka czyni mistrza! Zatem ćwiczmy codziennie planując nasze zadania po rozpoznaniu ich typu i terminu realizacji oraz zgodnie z własnym rytmem organizmu. Do dzieła!

Udostępnij:
Tweet LinkedIn
Nie przegap ważnych Wiadomości!

Zapisz się na nasz newsletter:

Warto być na bieżąco!
Reklama
Reklama




Reklama