Kompetencje 'miękkie'. Czy macie swoje typy? (III) - Export Magazyn - Wszystko o eksporcie - www.exportmagazyn.pl

Kompetencje 'miękkie'. Czy macie swoje typy? (III)

Autor: Marta Marzec 05.12.2017
źródło: pexels.com
W dzisiejszej odsłonie pochylimy się nad umiejętnościami interpersonalnymi jako jednym z głównych filarów kompetencji miękkich w ogóle. Są to o tyle istotne umiejętności, że z pełną odwagą można je określić mianem uniwersalnych, potrzebnych w większości zawodów, stanowisk, rodzajach pracy. Dlaczego są tak ważne? Żyjemy i pracujemy w znakomitej większości przypadków w zbiorowościach społecznych, otoczeni innymi ludźmi, zatem w celu przetrwania niezbędne nam są, wykształcone choć w minimalnym stopniu, umiejętności interpersonalne jako związane z relacjami z innymi osobami i wzajemnymi zależnościami społecznymi.

Jedną z podstawowych umiejętności interpersonalnych jest umiejętność komunikacji, komunikowania się. Komunikatywność rozumiana jest jako umiejętność jasnego i precyzyjnego wyrażania się, co ważne - pod każdą postacią. Dodatkowo w umiejętności tej zawiera się także zdolność do rozumienia wypowiedzi innych, słuchania swojego rozmówcy, bycia uważnym, słuchania ze zrozumieniem i wyrażania tego zrozumienia. To wcale nie oznacza gadatliwości i mówienia dużo i o wszystkim. Stąd jest to umiejętność, która bardzo często obnażana jest podczas spotkań rekrutacyjnych, bo trudno ją 'podgrać' czy udawać.

Jeśli mamy trudność z rzeczowym i zwięzłym wysławianiem się, zamykaniem w kilku zgrabnych i wyczerpujących jednocześnie zdaniach, sedna projektu, jakim się zajmowaliśmy - nasza komunikatywność może zostać oceniona stosunkowo nisko. Jeśli z przeszkodami w naszej wypowiedzi dochodzimy do sedna, do puenty, zdarza się nad gubić wątek i przy tym opowiadając o jednym zadaniu, przy okazji wymienić szereg innych, o które nie byliśmy pytani - najpewniej umiejętność komunikacji wymaga pracy po naszej stronie…

Jak się zatem przygotować, aby wypaść dobrze pod tym względem?
Przede wszystkim ćwiczenia - zadawajmy sami sobie pytania i starajmy się na odpowiedzieć w jak najbardziej zwięzły sposób, wyczerpując jednocześnie najbardziej kluczowe jego aspekty. Zacznijmy od limitu pięciu - sześciu zdań jako odpowiedz na pytanie, stopniowo przechodząc przez cztery, aż w końcu uda nam się osiągnąć rezultat zdań trzech. Nie oznacza to wcale, że cyfra trzy jest tutaj magiczna. Celem jest droga - ćwiczenie samo w sobie. Może się okazać, że przy wybranych zagadnieniach, projektach czy tematach kluczem jest właśnie pięć zdań. Ideą naszą jest umiejętność kondensowania kluczowych informacji w jasny sposób dla naszego rozmówcy, który będzie dla niego zrozumiały i nie spowoduje, że temat go uśpi, a raczej zaciekawi i to on zacznie nam zadawać dodatkowe pytania. Zatem ćwiczmy!

Udostępnij:
Tweet LinkedIn
Nie przegap ważnych Wiadomości!

Zapisz się na nasz newsletter:

Warto być na bieżąco!
Reklama
Reklama




Reklama