Jak dyplomacja może wspierać polskich eksporterów? - Export Magazyn - Wszystko o eksporcie - www.exportmagazyn.pl

Jak dyplomacja może wspierać polskich eksporterów?

Autor: Redakcja 09.11.2017
źródło: pexels.com
Podbijanie zagranicznych rynków nie jest łatwe. Z jednej strony nasze firmy muszą zmagać się z silną konkurencją, z drugiej – trzeba działać zgodnie ze specyfiką danego kraju i jego biurokracją. W przezwyciężaniu tych trudności i wspieraniu naszych przedsiębiorców powinna dużą rolę odgrywać polska dyplomacja gospodarcza.

Polski przedsiębiorca musi liczyć się z dużym ryzykiem, planując zagraniczną ekspansję. Dużym problemem są bariery wejścia na zagraniczny rynek, nierzadko konieczność zmagania się z innym systemem prawnym, kulturą oraz z dostępnością finansowania. Tę ostatnią kwestię można rozwiązać przez odpowiednie wsparcie instytucji finansowych i gwarancje rządowe, pozostałe kwestie powinny być natomiast przedmiotem zainteresowania m.in. dyplomacji gospodarczej.

Czego mogą oczekiwać eksporterzy od polskiej dyplomacji?

W ostatnich latach wsparcie polskich eksporterów przez instytucje rządowe nie zawsze było na wystarczającym poziomie. Stąd częste poszukiwanie nowych rozwiązań i stworzenie w 2016 roku takiej instytucji jak Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Trzeba przyznać, że PAIH ma ambitne plany i organizowana jest z dużym rozmachem. Być może za kilka lat będzie rzeczywiście skutecznie wspierać polskich przedsiębiorców na zagranicznych rynkach. W tym obszarze jest wiele do zrobienia i można wykorzystać różne narzędzia, aby nasi eksporterzy czuli się pewniej w innym otoczeniu biznesowym i odnosili tam sukcesy. Ważne jest prowadzenie skutecznej dyplomacji gospodarczej, precyzyjnie skoordynowanych działań różnych instytucji oraz ambasad i konsulatów. To właśnie dyplomaci specjalizujący się w kwestiach gospodarczych pomagają eksporterom rozpoznawać realia lokalnych rynków i ułatwiają dotarcie do przedstawicieli władz danego kraju oraz do przedstawicieli lokalnego biznesu. To oczywiście już się dzieje, ale ważne jest podnoszenie skuteczności takich przedsięwzięć i zatrudnianie do tego najlepszych ekspertów. Tylko wtedy polscy eksporterzy otrzymają realne wsparcie.

Udostępnij:
Tweet LinkedIn
Nie przegap ważnych Wiadomości!

Zapisz się na nasz newsletter:

Warto być na bieżąco!
Reklama
Reklama




Reklama